ANNONS
ANNONS
coca-cola-blockkedjan-produktion

Coca-Colas blockkedjeprojekt breddar flaskhalsar

Nu ska ytterligare 70 partners kopplas in i satsningen tillsammans med it-bolaget SAP.

Det skriver Business Insider. Efter ett första stadie, där endast två tappningsfabriker deltog, är projektet ny redo att gå vidare till nästa fas.

Nu ska omkring 70 olika tillverkare kopplas in. Tillsammans levererar de i dagsläget omkring 160.000 Coca-Cola-flaskor till butiker, och nu ska alltså hela deras verksamhetsinformation läggas på blockkedjan.

Projektet syftar till att förbättra distributionen för alla tillverkarna, genom att dela information om ordrar, kapacitet och lagerstatus.

ANNONS
ANNONS

”Ett antal transaktioner som går mellan företag är högst ineffektiva, då de tvingas gå via flera mellanhänder”, menar Coca-Colas Nordamerikachef Andrei Semenov till Business Insider.

Resultaten från projektets första stadie var minst sagt lovande. Förutom att fler flaskor skeppades, så har även fler företag fått upp ögonen för SAP:s plattform – bland annat detaljhandelsjättarna Walmart och Target, som enligt Semenov gärna samarbetar med Coca-Cola i det här projektet i framtiden.

Coca-Colas konkurrent Pepsi har också genomfört ett pilotprojekt med blockkedjeteknik, rapporterar Coindesk. Bolaget använde sig av Ziliqas plattform, och menar att man såg en effektivitetsökning på 28 procent.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

Diskutera artikeln

ANNONS