ANNONS
ANNONS
ellastbil-foto-daimler

Nu betalar ellastbilen sin laddning själv

Tyska lastbilsjätten Daimler har låtit en lastbil och en laddstolpe själva hantera betalningen för en laddningsomgång, utan mänsklig inblandning. En blockkedjelösning ligger bakom.

På en blockkedja har affärsbanken Commerzbank ställt ut euro som möjliggör att bilen och stolpen gör upp affären med stöd av konton och pengar som de disponerar inom förutbestämda regler. Typen av lösning för pengarna kallas cash-on-ledger. Det hela beskrivs i ett pressmeddelande.

Principen benämns ofta ”maskin-till-maskin”, eller ”M2M”, och blockkedjetekniken väntas radikalt stärka möjligheterna till sådana lösningar.

Bosch vill låta bilen välja stolpe

Ungefär samtidigt har även elektronikföretaget Bosch presenterat egna blockkedjelösningar för just maskin-till-maskinlösningar mellan ellastbilar och laddstationer. Den beskrivs detaljerat i en tyskspråkig artikel hos tidningen CIO. Den tycks mindre fokuserad på betalningssteget, och mer på automatisk matchning mellan detaljerna i stationernas utbud respektive fordonsägarnas önskemål.

ANNONS
ANNONS

Blockchain 360 har tidigare skrivit om ett annat Bosch-projekt med närbesläktade drag: ett kylskåp som från timme till timme väljer leverantör för den el som kylskåpet behöver, distribuerad av österrikiska Wien Energie.

Vår systerpublikation Treasury 360 har också berört den affärsmässiga omvälvning som kan följa av att maskiner är på väg att få växande möjligheter att göra egna affärer – stödda av artificiell intelligens samt ”egna” pengar för köp där betalningarna kan avvecklas i realtid.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

Diskutera artikeln

ANNONS