ANNONS
ANNONS
foto-nike

Nike skor sig för kryptodrivet direktsälj

Att döma av en färsk varumärkesansökan verkar sportklädjätten Nike satsa på att bygga upp kryptovalutabaserad e-handel.

Det är i en ansökan om varumärkesregistrering av ordet ”Cryptokicks” som Nike ger en rad fingervisningar om hur företaget ser sin framtida marknad framför sig. Eller åtminstone en tänkbar del av den. Nyhetssajten Portland Business Journal var tidig att notera ansökan, som lämnades in den 19 april.

Nike gav inte omedelbart någon kommentar, men med ledning av detaljer i ansökan noterar Portland Business Journals reporter att den beskriver en digital valuta som ska kunna användas av medlemmar i ett online-community. Det beskrivs en elektronisk marknadsplats för skor och kläder, och en medlemssajt med meddelandetjänster.

Ett led i ny strategi

En annan sajt – News BTC, som är inriktad på kryptovalutanyheter – läser varumärkesansökan som ett tecken på att Nike planerar ”en ny kryptovalutadriven e-handelsplattform”, som betecknar kulmen på företagets nu aktuella strategiska ompositionering mot försäljning direkt till konsument.

ANNONS
ANNONS

News BTC:s artikel diskuterar olika aspekter av hur dataanalys kan hjälpa modeföretag att möta enskilda konsumenter med mer individuellt anpassade erbjudanden och produkter.

”Före konkurrenterna”

”Nikes drag att börja använda blockkedjeteknik säkerställer att företaget håller sig framför sina konkurrenter. Men ökad försäljning handlar om mer än att bara ha en snygg mobilvänlig plattform. I dag handlar det även om att känna ens kunder och anpassa sig efter vars och ens behov. Med blockkedjeteknik är det möjligt att åstadkomma, även i global skala”, skriver News BTC.

I den amerikanska patent- och varumärkesmyndighetens söktjänst på nätet är det svårt att direktlänka till dokumentet, men på söksidan kan ansökan hittas via klick på ”Basic Word Mark Search” och sökning på ordet cryptokicks.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

Diskutera artikeln

ANNONS