ANNONS
ANNONS
photo UPS

E-plattform för B2B ska ge UPS mer att köra

USA-baserade budtransportjätten UPS inleder samarbete med ett e-handelsföretag. Resultatet ska bli en blockkedjebaserad plattform som ska underlätta för företag att göra affärer sinsemellan.

Avtalet mellan UPS och e-handelsföretaget Inxeption beskrivs av nyhetssajten Coindesk. Plattformen, kallad Inxeption Zippy, beskrivs som en nätkatalog för så kallade B2B-företag – sådana som riktar sin försäljning till andra företag snarare än privatpersoner (B2B står för business-to-business).

Många företag drar sig

Många B2B-företag arbetar i stabila arbetssätt och kundrelationer över lång tid, och drar sig för att investera i nya metoder. Det gör att den typen av företag oftast är mindre mogna än detaljhandlare när det gäller att gå över till e-handel – trots att många ser minst lika stor potential på sikt hos dessa.

UPS tjänst är tänkt att just locka allt fler B2B-företag över e-handelströskeln. Och eftersom e-handeln är främsta drivkraften bakom världens tillväxt i budtransporter på senare år, kan man möjligen gissa att UPS ser tänkbara fördelar också för sin transportaffär.

ANNONS
ANNONS

Blockkedjan sparar dokumenten

Blockkedjetekniken kommer att tillämpas när det gäller schemaläggning av transporter, och möjligheterna att följa dem, såväl som för att hålla koll på transaktioner, ordrar och redovisning på Zippyplattformen, skriver Coindesk.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

Diskutera artikeln

ANNONS