ANNONS
ANNONS
Yensedel.

Bank lanserar digital yen för mobiler

56 miljoner japanska bankkonton får en dubbelfunktion som digitala plånböcker när bankjätten Mizuho lanserar sin digitala yen, J-Coin, i ett branschsamarbete.

Runt 60 japanska finansinstitutioner uppges delta i samarbetet kring Mizuhos J-Coin – en digital valuta som representerar värdet av en vanlig japansk yen men som utbyts inte minst via mobilappar. En svensks tankar går möjligen till jämförelse med Swish.

Passar för veckopengar

J-Coin ska kunna användas vid butiks- och nätbetalningar, men även lämpa sig för veckopengsförsörjningen till barn, delning av notor med arbetskamrater, och transfereringar. I butiker ska betalningen (likt i fallet med Swish) kunna göras med stöd av en så kallad QR-kod vid kassan.

Partnerskap har slutits med bland annat Unionpay och Alipay.

ANNONS
ANNONS

Tolkas som ett plask i blockkedjedammen

Många nyhetssajter fokuserade på kryptovalutor har fångat upp nyheten, exempelvis BTNCC. Flera beskriver valutan som en yen-knuten kryptovaluta, samtidigt som de uppger en artikel från nyhetsbyrån Nikkei som källa för uppgifterna. Nikkeis artikel omfattar dock inga explicita uppgifter om att J-Coin skulle baseras på blockkedjeteknik. Det gör inte heller Mizuhos eget pressmeddelande i ämnet.

Men blockkedjebaserad eller inte … J-Coin tolkas i Nikkei-artikeln som ett försök av Mizuho och dess finansvänner att ta upp kampen mot tillgodosystem – valutor om man så vill – hos exempelivs e-handelsjätten Rakuten och chatt-appen Line.

Trots det likartade namnet framstår projektet, med sin fokus på konsumentbetalningar, alltså som helt väsensskilt från JP Morgans planer för blockkedjebaserade och dollar-knutna ”JPM Coin”.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

Diskutera artikeln

ANNONS